Letnie opony – kiedy je założyć – część czwarta

152Jeśli masz opony symetryczne, to sposób montowania nie jest istotny, ponieważ bieżnik po obu stronach jest taki sam. Drugą ważną sprawą podczas montowania opon, są śruby mocujące koło, a raczej dokręcenie ich z wyczuciem. Koła samochodowe są narażone na ogromne przeciążenia, jeśli będą zbyt lekko przykręcone to mogą o prostu odpaść w czasie jazdy. No ale nie wolno ich także przykręcić za mocno. Jeśli będą za mocno przykręcone to po całym sezonie nakrętki mogą nie dać się odkręcić. A rozwiercanie śrub zazwyczaj kończy się wymianą piast i łożysk, więc koszty są nie małe. Do przykręcenia kół należy użyć klucza o odpowiednim rozmiarze. Zbyt duży może uszkodzić nakrętki, tego nie chcemy. Trzeba też pamiętać, żeby nie przekręcić gwintu, dlatego najlepiej jest do tego użyć klucza dynamometrycznego. Średnie i małe samochody osobowe powinno się dokręcać do momentu na poziomie 90-120 Nm. A jeśli chodzi o samochody terenowe i Sto wynosi on 120-160 Nm. natomiast dla busów i pojazdów dostawczych – 160-200 Nm.